گروه سیاسی: سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس ادعای روزنامه گاردین را تکذیب کرد

این روزنامه انگلیسی ادعا کرده بود که پیتر مور و 4 محافظ او ظرف یک روز پس از ربودن این افراد به اردوگاهی در ایران برده شدند.

گاردین نوشت : پیتر مور، متخصص کامپیوتر انگلیسی، و محافظان او در سال 2007 ربوده شدند.وزارت امور خارجه انگلیس اما گزارش گاردین را کم اهمیت دانست و اعلام کرد که هیچ‌چیزی که اثبات کننده ادعای این روزنامه باشد، وجود ندارد.

نشانی از دخالت مستقیم نیست

در این باره سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس به رویترز گفت: ما هیچ مدرکی که ایران را به این آدم‌ربایی مرتبط کند، نداریم.او ادامه داد: هیچ‌یک از شواهدی که ما داریم و زمان بسیار طولانی روی آن کار کرده‌ایم، نشانی از دخالت ایران نیست.

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس همچنین تاکید کرد: ما هیچ مدرکی دال بر اینکه گروگان‌های انگلیسی از جمله پیتر مور در ایران نگهداری ‌شده باشند، نداریم.

از مارس 2003

موج خبری درباره متخصص انگلیسی ربوده شده در حالی با ادعای روزنامه گاردین آغاز می‌شود و با تکذیب وزارت خارجه انگلیس ادامه می‌یابد که ایران خود قربانی گروگانگیری نظامیان متجاوز آمریکا و انگلیس در خاک عراق است.

آمریکا، 20 مارس سال 2003 -اول فروردین سال 1382- به عراق حمله کرد و این کشور را به اشغال خود درآورد. از همان زمان، دستگیری دیپلمات‌های ایرانی درعراق آغاز شد. دستگیری دیپلمات‌های ایرانی اگر چه از سال 1383 هجری شمسی درعراق آغاز شد، اما درابتدا بسیار محدود بود.

پس از اشغال کامل عراق و استقرارنیروهای آمریکایی دراین کشور و به‌ویژه از سال 1385 موج دستگیری‌ها به شکل کاملا آشکار و برنامه‌ریزی ‌شده‌ای افزایش یافت.

دستور از واشنگتن

به‌نظر می‌رسید به موازات برخورد آمریکا با مشکلات استقرارکامل درعراق و ادامه ناآرامی‌ها دراین کشور، حمله به ایرانی‌ها شدت بیشتری می‌گرفت؛ به‌طوری که جورج بوش اوایل سال 2007 رسما به نیروهای مسلح این کشور در عراق دستور داد ایرانی‌ها را شناسایی و نابود کنند.

پس از این دستور بود که نقش آمریکا دراین دستگیری‌ها، شکل سازمان‌یافته‌تری به‌خود گرفت و درپی آن، اخبار واطلاعات بیشتری نیز منتشر می‌شد که بارزترین و مهم‌ترین آن حمله به کنسولگری ایران در اربیل و دستگیری 5‌ دیپلمات ایرانی بود. این تنها یکی از پرونده‌هایی است که اشغالگران عراق درباره ربودن دیپلمات‌ها و اتباع ایرانی دارند.

کد خبر 98504

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز